Dodana: 1 luty 2007 08:01

Zmodyfikowana: 1 luty 2007 08:01

Rusza Akademia Podróży

Polskie biura podróży Lufthansa City Center przedstawiają raport na temat podróżowania Polaków (1)

Polacy wydają na wyjazdy zagraniczne mniej niż mieszkańcy większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej o podobnych dochodach.[2] Wydatki Węgrów na turystykę wyjazdową są trzy razy wyższe niż Polaków, a Czechów ponad dwa razy wyższe. Jak pokazują przeprowadzone na zlecenie Lufthansa City Center Grupa Polska badania, jedna trzecia z nas uważa, że główną tego przyczyną jest niewystarczający zasób informacji na temat podróżowania. Tylko 11% Polaków twierdzi, że w natłoku zróżnicowanych jakościowo i cenowo ofert nie ma problemów z wybraniem najbardziej optymalnej propozycji. Przedstawienie raportu z badań przeprowadzonych na zlecenie Lufthansa City Center Grupa Polska zainaugurowało pierwszy w Polsce program społeczno-edukacyjny „Akademia Podróży Lufthansa City Center”. Celem programu jest informowanie społeczeństwa o tym, jak kupować i podróżować bezpiecznie.

„Mamy nadzieję, że dzięki programowi zwiększy się świadomość społeczna na temat przysługujących polskim turystom praw, a w rezultacie, że będą oni coraz chętniej i bez obaw podróżować za granicę w celach wypoczynkowych” – mówi Marian Szypuła z Lufthansa City Center Grupa Polska.

Rynek turystyczny w Polsce, choć w dalszym ciągu bardzo rozdrobniony, od kilku lat ulega konsolidacji. Coraz mniej biur podróży bierze na siebie ciężar organizacji wyjazdów. Zdecydowana większość sprzedaje oferty 10 największych touroperatorów. Jednak Polacy w dalszym ciągu nie wiedzą, w jaki sposób wybrać atrakcyjną propozycję. Jak pokazują badania zlecone przez Lufthansa City Center Grupa Polska prawie połowa osób z wyższym wykształceniem deklaruje, że ma takie trudności „Co roku słyszymy o oszukanych klientach czy niezadowolonych z wyjazdu turystach z Polski, którym obiecywano luksusowy hotel blisko plaży, a to co zastali na miejscu w niczym nie przypominało propozycji z katalogu. Dlatego tak ważne jest informowanie Polaków o przysługujących im prawach, o tym w jaki sposób zmniejszyć ryzyko bycia oszukanym, szczególnie, że jak wynika z przeprowadzonych na nasze zlecenie badań, to właśnie w niewielkim zasobie wiedzy na temat podróżowania, społeczeństwo widzi źródło niskich wydatków Polaków na zagraniczne wyjazdy” – mówi Bogdan Wieczorek z Lufthansa City Center Grupa Polska.

Z przeprowadzonych na zlecenie Lufthansa City Center Grupa Polska badań wynika, że tylko 11% Polaków nie ma problemu z wyborem optymalnej wycieczki spośród bogactwa ofert turystycznych dostępnych na rynku. Dotyczy to również osób z wyższym wykształceniem, kierowników i specjalistów oraz mieszkańców dużych miast. Nie wiedzą oni w jaki sposób wyselekcjonować wycieczkę, tak by w rzeczywistości spełniała ich oczekiwania, na co zwracać uwagę podpisując umowę z biurem podróży oraz gdzie się zgłosić i jak wyegzekwować zadośćuczynienie, jeśli biuro nie wywiąże się z podjętych zobowiązań. Ponadto aż 1/3 Polaków uważa, że ich wiedza na temat podróżowania jest niewystarczająca.

 Obawiamy się Internetu

Narzędziem ułatwiającym wybór oferty turystycznej jest Internet, postrzegany przede wszystkim jako doskonałe źródło informacji. Polacy ostrożnie podchodzą do kupowania wycieczek czy biletów lotniczych on-line - tylko 6% z nas zdecydowałoby się na taką transakcję. „Zauważyliśmy, że nasi klienci często przeglądają oferty przelotów dostępne na naszej stronie www.lcc.com.pl, jednak ostatecznie przychodzą do jednego z 17 biur i dopiero po zasięgnięciu rady naszego konsultanta kupują bilet lotniczy.” – mówi Marian Szypuła z Lufthansa City Center Grupa Polska. „Z naszych badań wynika, że aż 53% Polaków obawia się, że kupując wyjazd zagraniczny bądź przelot przez Internet będzie miało do czynienia z fałszywym biurem podróży. Co ciekawe najbardziej nieufni są najmłodsi Polacy. Aż 66% osób w wieku 15-19 lat, czyli tych najbardziej obeznanych z Internetem, nie kupiłoby wycieczki.” - dodaje Marian Szypuła.

Zagraniczny wyjazd wakacyjny to kwestia na tyle istotna, że Polacy wolą dopilnować wszystkich formalności osobiście. Dlatego, aż 87% badanych stwierdziło, że najchętniej kupiłoby wycieczkę w biurze podróży. Nawet rozmowa telefoniczna nie zwiększa znacząco poczucia bezpieczeństwa polskich turystów. Dopiero spotkanie ‘twarzą w twarz’ z konsultantem daje nam dostateczny komfort. „Z naszych badań wynika, że 19% osób nie zdecydowałoby się na kupno wycieczki bądź biletu lotniczego przez Internet właśnie w obawie, że gdyby zaistniały jakieś nieprzewidziane kłopoty nie mogliby skorzystać z pomocy pracowników biura” – mówi Marian Szypuła.

Akademia Podróży Lufthansa City Center

Akademia Podróży Lufthansa City Center to program społeczno-edukacyjny skierowany do Polaków zainteresowanych podróżowaniem. Program został poprzedzony profesjonalnymi badaniami rynku przeprowadzonymi przez TNS OBOP. „Dzięki badaniom mogliśmy się dowiedzieć o potrzebach
i obawach Polaków związanych z zagranicznymi podróżami w odniesieniu do nich przygotować program, który ułatwi dostęp do ważnych informacji związanych z zagranicznymi wyjazdami”
– mówi Bogdan Wieczorek z Lufthansa City Center Grupa Polska.

W ramach Akademii zostaną przygotowane materiały prasowe poruszające tematykę bezpiecznego kupowania i podróżowania. Eksperci ujawnią kiedy, jak i w jaki sposób wybrać najkorzystniejsze oferty turystyczne i tani bilet lotniczy, aby zmniejszyć ryzyko bycia oszukanym przez organizatorów wyjazdu, jak dochodzić swoich praw, a także udzielą porad związanych z bezpiecznym korzystaniem z Internetu.

Częścią programu będą również „Dni Otwartych Drzwi” (19-20 maja br.), kiedy to każdy mieszkaniec jednego z 14 miast w Polsce będzie mógł skorzystać z porad konsultantów Lufthansa City Center dotyczących podróżowania. Dodatkowo w ramach Akademii zostaną przeprowadzone dyżury ekspertów w redakcjach w całej Polsce, w trakcie których zainteresowani informacjami Polacy będą mogli zasięgnąć dodatkowych informacji bądź uzyskać poradę.


[1] Raport powstał na podstawie przeprowadzonych  w marcu 2006 roku przez TNS OBOP, na zlecenie Lufthansa City Center Grupa Polska badań

[2] źródło: opracowanie własne na podstawie danych Światowej Organizacji Turystyki, UNWTO

Logo serwisu Twitter Logo serwisu Facebook